material Description

مواد پلی اتیلن سنگین X3  EX3 (P80)  یا همان ایکس تری تولید پتروشیمی‌های اراک و امیرکبیر میباشد و از آن میتوان در تولید نوار تیپ استفاده کرد

پلی اتیلن سنگین EX3(P80) یا همان X3 تولید پتروشیمی های اراک و امیر کبیر میباشد. از ایکس تری میتوان در تولید لوله‌های آبیاری قطره‌ای و نوار تیپ آبیاری (dripping tape) استفاده کرد.

از آنجا که کشور عزیزمان ایران در ناحیه گرم و خشک و کم بارش جهان قرار دارد و با توجه به محدودیت منابع آب زیرزمینی و برگشت ناپذیر لزوم توجه به مصرف بهینه آب و تکنولوژی‌های جدید آبیاری باید مد توجه قرار گیرد.

رویکرد کشاورزان عزیز ایرانی به سمت استفاده بهینه از آب باعث رونق صنعت تولید لوازم آبیاری قطره‌ای از جمله نوار تیپ آبیاری شده است که مواد اولیه آن در بیشتر موارد X3 یا EX3 امیرکبیر و اراک است.

بسپار HDPE EX3 در میان تولید کنندگان لوله و نوارتیپ آبیاری یک گرید کاملا شناخته شده، قدیمی و پر طرفدار است و از اقبال کاملا خوبی در بازار خرید و فروش مواد پلاستیک برخوردار است.

معرفی پلی اتیلن سنگین گرید P80 یا X3

پلی اتیلن (EX3 (HM 5010 T2N یکی از انواع پلی اتیلن سنگین  پلی اتیلن میباشد .این پلی اتیلن سنگین که با نامهای ایکس تری – P80  و پایپ گرید شناخته میشود در تولید لوله های پلی اتیلن آب و فاضلاب – تولید نوارهای آبیاری قطره ایی ( نوار تیپ ) و  تولید ورق ژئو ممبران کاربرد دارد .

این پلی اتیلن بی رنگ و پر مصرف در پتروشیمی های امیر کبیر – جم – و میان دوآب تولید میشود و در بسته بندی های 25کیلوگرمی و جامبو بگ تولید میشود .

ویژگی های پلی اتیلن پایپ گرید EX3 :

پلی اتیلن پلاستیکی است که با ذوب نمودن آن و قالب گیری نمودن می‌توان به آن شکل دلخواه را داد. پلی اتیلن از پلیمریزاسیون گاز بی رنگ اتیلن تولید می‌شود. مهم ترین ویژگی این پلیمر جرم مولکولی و چگالی آن است. دلیل تولید بالای این پلیمر در سطح جهانی شکل پذیری و قابلیت بازیافت آن است.

پلی اتیلن در صنعت پلاستیک سازی کاربرد‌های گوناگونی دارد. پلی اتیلن‌ها به دو دسته‌ی پلی اتیلن سنگین و پلی اتیلن سبک تقسیم می‌شوند. گرید لوله پلی اتیلن لوله‌های هستند از پلی اتیلن ساخته شده‌اند و هیچ گونه افزودنی دیگری در تولید این لوله‌ها استفاده نشده است.

مواد اولیه لوله پلی اتیلن با موادی که برای سایر محصولات پلی اتیلن استفاده می‌شود متفاوت است. همان طور که می‌دانید کاربرد لوله‌ها انتقال از یک نقطه به نقطه‌ای دیگر می‌باشد. گرید لوله پلی اتیلن به خاطر ویژگی‌های چون : وزن سبک و شکلی مناسب و انعطاف پذیری بالا و قیمت مناسب بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند.

فرآیند تولید با پلی اتیلن سنگین EX3 بصورت اکستروژن میباشد.

سیستم اکستروژن یک فرآیند برای تولید محصول پلاستیک است. در طی این فرآیند ماده خام پلاستیک توسط پیچ‌های دور دستگاه ذوب می‌شوند و در طی یک مسیر هموار به حرکت در می‌آیند. تمام این محصولات توسط دستگاهی به نام «اکسترودر» ساخته می‌شوند.

فرآیند اکستروژن فرآیندی است که در روند آن مواد پلاستیک به شکل پودر، پرک، گرانول و … و به صورت مداوم شکل دهی شده و محصول نهایی از آن به صورت لوله و یا محصولات دیگر تولید می‌شود.

از تکنولوژی اکستروژن در کنار قالب‌گیری تزریقی به عنوان روشی برای شکل دهی پلاستیک استفاده می‌شود. در طی فرآیند اکستروژن نه تنها مواد ذوب می‌شوند بلکه جا به جا و حرکت می‌کنند.

در اکستروژن یک ماده ترموپلاستیک، ابتدا حرارت مواد را نرم کرده تا آماده شکل‌دهی شوند. این از ویژگی‌های دستگاه اکسترودر است که این کار را انجام می‌دهد. «اکسترودر تک‌‌ پیچه» رایج‌ترین نوع اکسترودر است. اکسترودر تک‌پیچه وظیفه فرم‌دهی محصول پلاستیک را بر عهده دارد.

بطور معمول برای تولیداتی که در بالا به آن اشاره کردیم که با پلی اتیلن سنگین ایکس تری تولید میشوند باید از ترکیب پلی اتیلن سبک هم استفاده کرد درواقع چه در تولید لوله – نوار آبیاری و ورق ژئو ممبران 50درصد پلی اتیلن سبک و 50 درصد پلی اتیلن سنگین باید میکس و وارد اکسترودر شوند . بهترین و سازگارترین گرید پلی اتیلن سبک گرید LLD209 می‌باشد که تولید پتروشیمی های امیر کبیر و اراک است .این پلی اتیلن سبک از خانواده ی پلی اتیلن‌های سبک خطی می‌باشد  . 

موارد کاربرد پلی اتیلن سنگین گرید EX3  P80

پلی اتیلن سنگین گرید EX3 P80 در تهیه و تولید انواع لوله های آبرسانی – لوله های فاضلابی و لوله های آبیاری قطره ای کاربرد دارد. این پلیمر در زمینه صنایع کشاورزی و خرید و فروش ابزار آن کاربرد فراوانی دارد.

مهم ترین تولید این گرید نوار تیپ آبیاری می‌باشد.

نوار تیپ آبیاری قطره‌ای چیست؟

برای آبیاری قطره‌ای کشت های متراکم و ردیفی بسیار مناسب است. از نوار تیپ برای آبیاری قطره ای انواع سبزیجات، صیفی جات، گیاهان ردیفی، علوفه و … مانند هندوانه، گوجه فرنگی، پیاز، سیب زمینی، ذرت، توت فرنگی و کشت های گلخانه ای استفاده می شود. نوار آبیاری قطره ای یا همان تیپ (Tape) مناسب آبیاری قطره ای روی سطحی و زیر سطحی کم عمق مناسب است. برای آبیاری زیر سطحی عمیق، استفاده از لوله های قطره چکان دار توصیه می شود. از نوار تیپ برای آبیاری قطره ای کشت های ردیفی و فصلی مانند گوجه فرنگی ، فلفل ، سیب زمینی ، توت فرنگی ، پیاز ، آفتابگردان ، خربزه ، هندوانه ، چغندر قند ، ذرت و محصولات جالیزی دیگر استفاده می شود. نوار آبیاری قطره ای در گلخانه ها نیز قابل استفاده می باشد. مزایای استفاده از نوار آبیاری قطره ای :نوار تیپ، نوار آبیاری قطره ای را می توان در اکثر زمین ها و جالیزها به کار برد. نوار تیپ به فشار آب زیادی احتیاج ندارد و در مزارع دارای پستی و بلندی محدود نیز بدون نیاز به تسطیح زمین قابل استفاده است. همچنین نوار تیپ را می توان در هنگام کشت و به صورت مکانیزه با استفاده از تراکتور نصب نمود.

مواد اولیه تولید نوارهای تیپ آبیاری قطره‌ای

برای تولید نوارهای تیپ همانند سایر محصولات و تجهیزات تولیدی، نیاز به یکسری مواد اولیه وجود دارد. همان طور که در بالا اشاره کردیم جنس این نوارها از پلی‌اتیلن می باشد اما اگر بخواهیم دقیق تر راجع به مواد اولیه و مصرفی مورد استفاده در تولید نوار تیپ صحبت کنیم به شرح زیر می باشد.

در نوار تیپ از دو نوع پلی‌اتیلن استفاده می شود:

  • پلی‌اتیلن سبک خطی ۲۰۹AA که در پتروشیمی های داخل کشور تولید می شود.
  • پلی‌اتیلن سنگین EX۳ که آن هم قابلیت تامین از پتروشیمی های داخل کشور را دارد.

در کل نوار تیپ ساخته شده توسط پلی‌اتیلن، به عنوان روشی کارآمد و اساسی برای آبیاری قطره ای محصولات زراعی شناخته می شود و با استفاده از آب یکنواخت، به موقع تجربه دقیق تری از سایر روش های آبیاری را برای کشاورزان فراهم می کند.

اطلاعات تکمیلی

برای آشنایی با پلی اتیلن EX3 و نحوه تولید نوار تیپ آبیاری مطالعه مقالات ما در پلاستو ایران توصیه می‌شود.