material Description

مواد پلی‌اتیلن سنگین گرید فیلم HD7000F (F7000) تولید پتروشیمی های مهر ، ایلام و میاندوآب میباشد و از آن فیلم پلی اتیلن تهیه می‌شود

پلی اتیلن سنگین F7000 یا مواد F7000 HDPE یکی از گریدهای پلی اتیلن می‌باشد که دانسیته‌ی بالایی دارد و دارای کاربرد ساخت فیلم می‌باشد.(پلی اتیلن سنگین گرید فیلم )

این پلی اتیلن سنگین در سه پتروشیمی مهر – ایلام و میاندوآب تولید و عرضه میشود .

پلی اتیلن F7000  در تولید فیلم سنگین پلی اتیلنی کاربرد دارد. 

 

فیلم پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE)

برای تولید این نوع فیلم، از دو روش اسلاری (Slurry) و پلیمریزاسیون گازی استفاده می‌شود. فیلم‌های پلی اتیلن با چگالی بالا در دمای ۷۰ تا ۳۰۰ درجه سانتی گراد با تحمل فشار ۱۰ تا ۸۰ بار تولید می‌شوند.

 این فیلم به دلیل داشتن قیمت مناسب برای صنایعی که به دنبال صرف هزینه کم برای بسته بندی هستند، گزینه مناسبی است.

 فیلم پلی اتیلن HDPE استحکام بالایی دارد و می‌تواند در برابر مواد اسیدی و قلیایی دوام بالایی داشته باشد.

 بهداشت از مواردی است که برای بسته بندی مواد غذایی بسیار مهم است. این نوع فیلم به دلیل داشتن تاییدیه سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) برای بسته بندی مواد غذایی بسیار کاربردی است.

 علاوه بر تمام مزایای گفته شده این محصول معایبی هم دارد، این فیلم‌ها در برابر اشعه خورشید مقاومت کمی دارند و اگر مواد غذایی با این بسته بندی برای مدتی زیر نور آفتاب قرار گیرد، فاسد می‌شود. برای جوشکاری این فیلم نایلونی باید از دستگاه‌هایی با فرکانس بالا استفاده شود که کمی شرایط را سخت می‌کند.

ویژگی‌ها و مزایای فیلم پلی‌اتیلن گرید HD7000f:

  • انعطاف بالا و مقاومت در مقابل طیف وسیعی از مواد شیمیایی و رطوبت.
  • دوستدار محیط زیست، این بسپار از جمله تولیدات سبز پتروشیمی‌ها می‌باشد.
  • قدرت و استحکام فوق‌العاده و مقاومت بالا در مقابل پارگی
  • فراورده ضدآتش (به راحتی شعله‌ور نمی‌شود) ، ضد شعله، سخت و شفاف
  • فود گرید و مدیکال گرید

دسته بندی:

  • پلیمر
  • ترموپلاستیک
  • پلی‌اتیلن
  • پلی‌اتیلن سنگین

فرآیند تولید:

فیلم دمشی

مراحل تولید به روش فیلم دمشی از فراورده F7000 :

مراحل تولید نایلون و نایلکس شامل مراحل کلی ذوب مواد اولیه نایلون و نایلکس، سرد کردن و شکل‌دهی و تبدیل به رول‌ها می‌شود. در مرحله اول گرانول‌های پلی‌اتیلن سنگین فیلم از جمله HD7000F، HFI5110 2102،2100، (پلی‌اتیلن 0190) طبق فرمولی که هر تولیدکننده برای تولید محصولات خود از آن استفاده می‌کند، با یکدیگر ترکیب و داخل قیف ماشین اکسترودر ریخته می‌شوند.مواد در داخل همین دستگاه با حرارت تعیین شده‌ای ذوب شده و به سمت جلو حرکت می‌کنند. سپس این مواد به سیلندری که دارای قالب حلقوی شکلی است و سیلندر ماردون نام دارد وارد می‌شوند.با چرخش ماردون و حرارتی که توسط منابع حرارتی مثل المان‌های برق یا گازی دریافت می‌کند، پلاستیک به خمیر تبدیل می ‌شود.اصطلاحاً به این مرحله اکسترود گفته می‌شود. اکسترود به معنای روزنه‌رانی یا از بین بردن سوراخ‌ها و منافذ می‌باشد. چرخش ماردون در نهایت به دای هدایت خواهد شد.دای مواد اولیه موجود را به لایه نازکی از نایلون تبدیل خواهد کرد و به سمت بالا هدایت می‌کند. در این فاصله نایلون به وسیله وزش بادی که توسط خرطوم‌هایی که در اطراف دستگاه هستند تولید می‌شود، سرد شده و دیگر حالت چسبندگی نخواهد داشت.شدت بادی که به مواد خروجی می‌وزد با عرض نایلون رابطه مستقیمی دارد و با افزایش و کاهش باد عرض نایلون مشخص می‌شود. نایلون‌های سرد شده در مرحله قبل را برش داده و به صورت رول در می‌آورند.برای رول کردن آن توسط راهی که در درون دستگاه مشخص شده است، نایلون ابتدا به سمت غلتک بالایی می‌رود و سپس به سمت غلتک پایینی وارد می‌شود. برای پایین آمدن رول، یک چشم الکترونیکی بر روی دستگاه تعبیه شده است تا فرمان پایین آمدن را به آن بدهد.در مرحله آخر نایلون و نایلکس به کوره‌های دوخت می‌روند. اگر نایلون و یا نایلکس از نوع دسته‌دار باشد در این قسمت دسته‌ها به آن دوخته می‌شود و یا اگر به منظور بسته‌بندی و مصرف خانگی باشد، یک طرف آن را دوخت می‌زنند. این مرحله توسط ماشین دوخت اتوماتیک انجام می‌شود و دسته‌ها توسط دستگاه پانچ به آن متصل می‌شوند.پس از انجام این مرحله نایلون‌ها بسته‌بندی و روانه بازار می‌شوند. در خط تولید نایلون کیفیت دستگاه‌ها بسیار مهم است و باید از دستگاه‌هایی استفاده شود که پخت قوی داشته باشند.مراحلی که در بالا قید شد مراحل کلی تولید نایلون و نایلکس است اما باید بدانید که در دنیای پلاستیک وسعت بسیار بالا است و دستگاه‌ها و عوامل خارجی دیگری نیز در تولید نایلون و نایلکس دست دارند.

خصوصیات پلی اتیلن سنگین – فیلم گرید

وقتي هيچ شاخه اي در مولکول وجود نداشته باشد آن را پلي اتيلن خطي (HDPE) مي نامند. پلي اتيلن خطي سخت تر از پلي اتيلن شاخه اي است اما پلي اتيلن شاخه اي آسانتر و ارزانتر ساخته مي شود. ريخت و شکل اين پليمر بسيار کريستالي شکل است. پلي اتيلن خطي محصول نرمالي با وزن مولکولي 200000-500000 است که آن را تحت فشار و دماهاي نسبتا پائين پليمريزه مي کنند. چگالي آن بين 941/0 تا 965/0 است و آن را بيشتر به وسيلهء فرآيند مشکلي که پليمريزاسيون زيگلر ناتا ناميده مي شود، تهيه مي کنند. پلي اتيلني نيز وجود دارد که چگالي آن مابين چگالي اين دو پليمر است يعني در محدودهء 926/0 تا 940/0 ؛ و آن را پلي اتيلن نيمه سنگين يا متوسط مي نامند. پلي اتيلن با وزن مولکولي بين 3 تا 6 ميليون را پلي اتيلن با وزن مولکولي بسيار بالا يا UHMWPE مي نامند و با پليمريزاسيون کاتاليست متالوسن توليد مي کنند. مادهء مذبور فرآيند پذيري دشوارتري برخوردار بوده ولي خواص آن عالي است. هنگامي که از طريق تشعشع يا استفاده از مواد افزودني شيميايي ، اين پليمر تماما شبکه اي شود، پلي اتيلن ياد شده ديگر گرما نرم نخواهد بود. اين ماده با پخت حين قالب گيري يا بعد از آن يک گرما سخت واقعي با استحکام کششي، خواص الکتريکي و استحکام ضربهء خوب در دامنهء وسيعي از دماها خواهد بود. از آن براي ساخت فيبرهاي بسيار قوي استفاده مي کنند تا جايگزين کولار (نوعي پلي آميد)در جليقه هاي ضد گلوله کنند ؛ و همچنين صفحات بزرگ آن را مي توان به جاي زمين هاي اسکيت يخي استفاده کرد. به وسيلهء کوپليمريزاسيون مونومراتيلن با يک مونومر آلکيل شاخه دار، کوپليمري با شاخه هاي هيدروکربن کوتاه بدست مي آيد که آن را پلي اتيلن خطي با چگالي کم يا LLDPE مي نامند و از آن اغلب براي ساخت اشياءاي شبيه فيلم هاي پلاستيکي ( کسيه فريزر ) استفاده مي کنند.
HFI5110 یا HD7000F با استفاده از فناوری مجاز Basell Lupotech G ساخته شده است.

  •  

موارد کاربرد پلی اتیلن سنگین گرید HD7000F

پلی اتیلن سنگین گرید HD7000F (F7000) تولید پتروشیمی های مهر و ایلام میباشد. این پلیمر در زمینه تولید نایلکس کاربرد دارد. 

این پلیمر از شناخته شده‌ترین و پرطرفدارترین بسپارها در بین تولید کنندگان فیلم پلی‌اتیلن می‌باشد.

اطلاعات تکمیلی

  • تولید کننده: پتروشیمی‌های مهر و ایلام
  • بسته‌بندی: کیسه پلاستیکی 25 کیلوگرمی

برای اطلاعات بیشتر با فرایند تولید نایلون و نایلکس و مشکلات آن مطالعه مقالات مرتبط زیر پیشنهاد می‌گردند: