material Description

گرانول پلی کربنات pc یک ترموپلاستیک آمورف و به طور طبیعی شفاف است و البته در رنگ های متنوعی یافت می‌شود ، ماده اولیه آن امکان انتقال نور داخلی را تقریبا با همان ظرفیت شیشه فراهم می‌کند.

 گرانول پلی کربنات برای تولید موارد مختلفی استفاده دارد به ویژه در مواقعی که بحث مقاومت در برابر ضربه و شفافیت یک محصول مد نظر باشد از این محصول استفاده می‌شود.

به عنوان مثال در شیشه های ضد گلوله، رایانه شخصی، لنزهای پلاستیکی در عینک، در وسایل پزشکی، قطعات خودرو، وسایل محافظتی، گلخانه ها، دیسک دیجیتال و وسایل روشنایی بیرونی استفاده می‌شود.

بسته بندی پلی کربنات بصورت کیسه‌های کاغذی 25 کیلوگرمی است، این گرانول بصورت تولید داخل در پتروشیمی خوزستان و بصورت وارداتی از کشورهای تایوان و کره جنوبی در بازار موجود می‌باشد .

نوع وارداتی پلی کربنات بعلت شفافیت بالا – جوش پذیری خوب – مقاومت بالا و …. بیشتر از نوع داخلی مورد توجه تولید کنندگان داخل قرار گرفته است .

گرانول پلی کربنات یا PC معمولا به دو صورت UV  دار و بدون UV  داخل بازار موجود است.

گرانول پلی کربنات، پلاستیک های شفافی هستند و چون در مقابل گرما مقاومت زیادی دارند ، از عمده ترین کاربردهای گرانول پلی کربنات، استفاده از آن در صنعت ساختمان سازی است که به راحتی می‌توان آن را با دیگر مصالح ساختمانی ترکیب کرد.

 انعطاف پذیری، ظاهری شیشه مانند و قابلیت انتقال نور از سایر مزایای گرانول پلی کربنات هستند.

 گرانول پلی کربنات PC، بدون اینکه دچار شکستگی و ترک شود به راحتی با قرار گرفتن در معرض حرارت شکل می‌گیرد. مقاومت زیاد در مقابل ضربه و نور خورشید و دیگر مزایا ، باعث استفاده وسیع از گرانول پلی کربنات در صنایع گوناگون شده است.

ویژگیهای پلیمر پلی کربنات یا PC

• انعطاف پذیر بودن

• دارا بودن نقطه ذوب بالا در نتیجه مقاومت در مقابل دفرمگی در حرارت زیاد

• شفاف بودن و قابلیت انتقال نور

• استحکام کششی زیاد

• نارسانا بودن

• داشتن خاصیت جامد بلوری

• قابلیت تزریق و بازیافت آسان

• عایق حرارتی مناسب

مزایای پلی کربنات:

مزیت‌های گرانول PC نسبت به شیشه موجب شده تا در صنایع مختلف از گرانول پلی کربنات به جای شیشه استفاده شود. از جمله این مزایا عبارتند از:

• مقاوم بودن در مقابل مواد شیمیایی

• شکل پذیری راحت

• وزن کم و مقاوم در برابر حرارت زیاد

• عایق سرما و گرما

• عدم اشتعال و مقاوم در مقابل ضربه

• عمر زیاد و هزینه کم

چرا گرانول پلی کربنات یا PC به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

از افزودنیهای گوناگون برای ارتقاء کیفیت گرانول پلی کربنات می توان در تولید آن بهره گرفت و ویژگی جدیدی از قبیل مقاوم بودن در برابر اشعه فرابنفش در آن ایجاد کرد.

 این ویژگی همراه با سایر مزیت‌های پلیمر پلی کربنات PC موجب شده تا صنایع گوناگون از این گرانول به جای شیشه در تولید فراورده‌های شیشه‌ای خود استفاده کنند.

 شباهت بیشتر گرانول به شیشه و قیمت پایین آن نسبت به شیشه و استفاده از گرانول در تولید محصولات متنوع، باعث شده تا کاربرد گرانول در صنایع مختلف افزایش یابد.

شیشه ها به راحتی گرما را جذب کرده و مقاومت چندانی در برابر گرما ندارند و به آسانی در اثر ضربه شکسته می شوند. اما پلی کربنات با داشتن مقاومت زیاد در برابر ضربه و تحمل گرمای بالا تا 270 درجه سانتیگراد و همچنین عمر بالا و صرفه جویی در مصرف انرژی و هزینه ها به دلیل عایق گرما و سرمابودن، در صنایع مختلف به عنوان جایگزینی برای شیشه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از معایب گرانول پلی کربنات PC در کنار این همه مزایا می‌توان به هزینه زیاد آن، کدر شدن و ایجاد خش در اثر برخورد با اشیاء اشاره کرد.

تولید انواع مختلفی از محصولات از گرانول به دلیل قالب پذیری تزریقی و شکل پذیری راحت آن، باعث افزایش استفاده از آن در صنایع مختلف شده است.

کاربردهای گرانول پلی کربنات یا PC:

• صنعت خودرو سازی

استفاده از گرانول پلی کربنات در بخش‌های مختلف خودرو، به دلیل پایین بودن وزن آن می‌تواند موجب بهتر شدن ایرودینامیک خودروها شود.

 از گرانول PC در ساخت و تولید شیشه چراغ‌های خودرو و قطعات تزیینی درون آن به علت شفاف بودن و مقاوم بودن در برابر ضربه استفاده می‌شود.

 همچنین از گرانول PC  به دلیل مقاومت بالای آن برای لنز چراغ جلو خودرو می توان استفاده کرد.

• استفاده در صنعت ساختمان سازی

در صنعت ساختمان سازی بیشتر از گرانول پلی کربنات به جای شیشه استفاده می‌کنند، ورق‌های پلی کربنات در صنعت ساختمان سازی کاربرد وسیعی دارند.

 گرانول PC ایمنی بیشتری نسبت به شیشه دارد. از گرانول پلی کربنات به دلیل انعطاف پذیری آن در شرایط مختلف می‌توان به آسانی استفاده کرد. از این پلیمر می توان به عنوان نورگیر در سقف استادیوم، ایستگاه مترو و اتوبوس، استخر، پاساژ و … استفاده نمود.

استفاده از گرانول پلی کربنات PC در صنایع کشاورزی

از گرانول پلی کربنات می توان به دلیل ویژگی عایق بودن، برای پوشش گلخانه استفاده کرد و در طول سال ضمن استفاده از نور خورشید بدلیل شفافیت بالا، از هدر رفت انرژی داخل فضای گلخانه جلوگیری کرد.

 همچنین گرانول پلی کربنات به دلیل مقاوم بودن در برابر عوامل خارجی گزینه خوبی برای حفظ طراوت و سلامت گیاهان گلخانه ای است.

• استفاده در صنایع پزشکی

در صنایع پزشکی می توان از گرانول پلی کربنات برای ساخت و تولید تجهیزات جراحی، سرنگ، محفظه خون، فیلتر دیالیز و فیلتر خون استفاده کرد. مزیت هایی مانند مقاوم بودن در برابر گرما، شفاف بودن و عدم شکستگی و استحکام بالا، امکان استریلیزه کردن محصولات ساخته شده از پلی کربنات به وسیله اتیلن اکسید را فراهم کرده است.

گرانول پلی کربنات در تولید دیسک دیجیتال، شیشه ضد گلوله، صنایع نظامی، رایانه و لنز پلاستیک عینک نیز کاربرد دارد.

انواع پلی کربنات قابل تهیه در ایران:

1- پلی کربنات داخلی ساخت پتروشیمی خوزستان ، برای دانلود دیتا شیت این کالا کلیک کنید

2- پلی کربنات وارداتی یو وی دار و ساده ساخت تایوان ، برای دانلود دیتاشیت این کالا کلیک کنید

3- پلی کربنات وارداتی هنام کره جنوبی ، برای دانلود دیتاشیت این کالا کلیک کنید

برای مشاوره و تهیه مواد گرانول پلی کربنات ساخت داخل و وارداتی در ساعات اداری با مشاوران ما در پلاستوایران تماس حاصل فرمایید.