material Description

مواد پلی‌ اتیلن سنگین فیلم HFI5110 یا به اختصار Arya 5110 از انواع HDPE تولید پتروشیمی آریاساسول می‌باشد و برای تولید فیلم پلی‌اتیلن کشاورزی کاربرد دارد

بسپار پلی‌اتیلن سنگین فیلم گرید و به طبع آن HFI5110 آریا ساسول از ساختاری سخت و در عین حال منعطف ساخته شده از مولکول اتیلن می‌باشد، بیشترین مصرف این بسپار پرطرفدار در صنعت کشاورزی و بسته‌بندی می‌باشد.

پلی اتیلن سنگین HF 5110 یا مواد 5110 یکی از گریدهای HDPE دارای کاربرد فیلم می‌باشد. این گرید توسط شرکت پتروشیمی آریا ساسول تولید و عرضه می‌گردد-(پلی اتیلن سنگین گرید فیلم )

فیلم های پلی اتیلن ساخته شده از 5110 با استحکام و تطبیق پذیری بالا انقلابی در صنعت کشاورزی ایجاد کرده است ، کاربردهای این فیلم را در صنعت کشاورزی بررسی کنید.

فیلم پلی اتیلن سنگین (پلی فیلم) در کاربردهای مختلفی مانند بسته بندی ، کیسه‌های خرید پلاستیکی ، برچسب‌ها‌، ساختمان سازی‌، محوطه سازی و ساخت وسایل برقی استفاده می‌شود.

این پلیمر با کیفیت خوب و عرضه و تقاضای متناسب از اقبال خوبی در بازار خرید و فروش مواد پلاستیک برخوردار بوده است

ویژگی‌ها و مزایای پلی‌اتیلن گرید 5110:

  • انعطاف بالا و مقاومت در مقابل طیف وسیعی از مواد شیمیایی و رطوبت.
  • دوستدار محیط زیست، این بسپار از جمله تولیدات سبز پتروشیمی‌ها می‌باشد.
  • قدرت و استحکام فوق‌العاده و مقاومت بالا در مقابل پارگی
  • فراورده ضدآتش (به راحتی شعله‌ور نمی‌شود) ، ضد شعله، سخت و شفاف
  • فود گرید و مدیکال گرید

دسته بندی:

  • پلیمر
  • ترموپلاستیک
  • پلی‌اتیلن
  • پلی‌اتیلن سنگین

فرآیند تولید:

فیلم دمشی

مراحل تولید به روش فیلم دمشی از فراورده HFI5110 آریا:

فیلم به موادی اطلاق می شود که بر اساس نوع و جنس آن دارای ضخامت های متنوع بوده که از قابلیت هایی نظیر انعطاف پذیری، انسجام، زنجیره های مولکولی مختلف بر اساس ماهیت مواد اولیه و … برخوردار هستند و لذا فیلم های پلیمری را با مواد اولیه پلیمری همچون پلی اتیلن، پلی وینیل کلراید، پلی الفین، پلی آمید و … تولید می نمایند که نام مواد تشکیل دهنده را بر روی فیلم تولید شده و نهایی می گذارند.

بنابراین فیلم پلی اتیلن که نوعی پلاستیک منعطف و شکل پذیر می باشد، از ضخامت ۵ میکرون تا ۵۰۰ میکرون قابل تولید بوده و با استناد به خواص مواد اولیه پتروشیمی که در ساخت فیلم پلی اتیلن، بهره برداری شده است در دمای بالای ۱۲۰ تا ۲۰۰ درجه سانتیگراد ذوب شده و با هم آمیخته می شوند که پس از خروج مواد مذاب از دهانه قالب و سرد شدن آن، فیلم پلی اتیلن مورد نظر حاصل می گردد.

مراحل تولید نایلون و نایلکس شامل مراحل کلی ذوب مواد اولیه نایلون و نایلکس، سرد کردن و شکل‌دهی و تبدیل به رول‌ها می‌شود. در مرحله اول گرانول‌های پلی‌اتیلن سنگین فیلم از جمله HFI5110 2102،2100، (پلی‌اتیلن 0190) طبق فرمولی که هر تولیدکننده برای تولید محصولات خود از آن استفاده می‌کند، با یکدیگر ترکیب و داخل قیف ماشین اکسترودر ریخته می‌شوند.مواد در داخل همین دستگاه با حرارت تعیین شده‌ای ذوب شده و به سمت جلو حرکت می‌کنند. سپس این مواد به سیلندری که دارای قالب حلقوی شکلی است و سیلندر ماردون نام دارد وارد می‌شوند.با چرخش ماردون و حرارتی که توسط منابع حرارتی مثل المان‌های برق یا گازی دریافت می‌کند، پلاستیک به خمیر تبدیل می ‌شود.اصطلاحاً به این مرحله اکسترود گفته می‌شود. اکسترود به معنای روزنه‌رانی یا از بین بردن سوراخ‌ها و منافذ می‌باشد. چرخش ماردون در نهایت به دای هدایت خواهد شد.دای مواد اولیه موجود را به لایه نازکی از نایلون تبدیل خواهد کرد و به سمت بالا هدایت می‌کند. در این فاصله نایلون به وسیله وزش بادی که توسط خرطوم‌هایی که در اطراف دستگاه هستند تولید می‌شود، سرد شده و دیگر حالت چسبندگی نخواهد داشت.شدت بادی که به مواد خروجی می‌وزد با عرض نایلون رابطه مستقیمی دارد و با افزایش و کاهش باد عرض نایلون مشخص می‌شود. نایلون‌های سرد شده در مرحله قبل را برش داده و به صورت رول در می‌آورند.برای رول کردن آن توسط راهی که در درون دستگاه مشخص شده است، نایلون ابتدا به سمت غلتک بالایی می‌رود و سپس به سمت غلتک پایینی وارد می‌شود. برای پایین آمدن رول، یک چشم الکترونیکی بر روی دستگاه تعبیه شده است تا فرمان پایین آمدن را به آن بدهد.در مرحله آخر نایلون و نایلکس به کوره‌های دوخت می‌روند. اگر نایلون و یا نایلکس از نوع دسته‌دار باشد در این قسمت دسته‌ها به آن دوخته می‌شود و یا اگر به منظور بسته‌بندی و مصرف خانگی باشد، یک طرف آن را دوخت می‌زنند. این مرحله توسط ماشین دوخت اتوماتیک انجام می‌شود و دسته‌ها توسط دستگاه پانچ به آن متصل می‌شوند.پس از انجام این مرحله نایلون‌ها بسته‌بندی و روانه بازار می‌شوند. در خط تولید نایلون کیفیت دستگاه‌ها بسیار مهم است و باید از دستگاه‌هایی استفاده شود که پخت قوی داشته باشند.مراحلی که در بالا قید شد مراحل کلی تولید نایلون و نایلکس است اما باید بدانید که در دنیای پلاستیک وسعت بسیار بالا است و دستگاه‌ها و عوامل خارجی دیگری نیز در تولید نایلون و نایلکس دست دارند.

خصوصیات پلی اتیلن سنگین – فیلم گرید

وقتي هيچ شاخه اي در مولکول وجود نداشته باشد آن را پلي اتيلن خطي (HDPE) مي نامند. پلي اتيلن خطي سخت تر از پلي اتيلن شاخه اي است اما پلي اتيلن شاخه اي آسانتر و ارزانتر ساخته مي شود. ريخت و شکل اين پليمر بسيار کريستالي شکل است. پلي اتيلن خطي محصول نرمالي با وزن مولکولي 200000-500000 است که آن را تحت فشار و دماهاي نسبتا پائين پليمريزه مي کنند. چگالي آن بين 941/0 تا 965/0 است و آن را بيشتر به وسيلهء فرآيند مشکلي که پليمريزاسيون زيگلر ناتا ناميده مي شود، تهيه مي کنند. پلي اتيلني نيز وجود دارد که چگالي آن مابين چگالي اين دو پليمر است يعني در محدودهء 926/0 تا 940/0 ؛ و آن را پلي اتيلن نيمه سنگين يا متوسط مي نامند. پلي اتيلن با وزن مولکولي بين 3 تا 6 ميليون را پلي اتيلن با وزن مولکولي بسيار بالا يا UHMWPE مي نامند و با پليمريزاسيون کاتاليست متالوسن توليد مي کنند. مادهء مذبور فرآيند پذيري دشوارتري برخوردار بوده ولي خواص آن عالي است. هنگامي که از طريق تشعشع يا استفاده از مواد افزودني شيميايي ، اين پليمر تماما شبکه اي شود، پلي اتيلن ياد شده ديگر گرما نرم نخواهد بود. اين ماده با پخت حين قالب گيري يا بعد از آن يک گرما سخت واقعي با استحکام کششي، خواص الکتريکي و استحکام ضربهء خوب در دامنهء وسيعي از دماها خواهد بود. از آن براي ساخت فيبرهاي بسيار قوي استفاده مي کنند تا جايگزين کولار (نوعي پلي آميد)در جليقه هاي ضد گلوله کنند ؛ و همچنين صفحات بزرگ آن را مي توان به جاي زمين هاي اسکيت يخي استفاده کرد. به وسيلهء کوپليمريزاسيون مونومراتيلن با يک مونومر آلکيل شاخه دار، کوپليمري با شاخه هاي هيدروکربن کوتاه بدست مي آيد که آن را پلي اتيلن خطي با چگالي کم يا LLDPE مي نامند و از آن اغلب براي ساخت اشياءاي شبيه فيلم هاي پلاستيکي ( کسيه فريزر ) استفاده مي کنند.
HFI5110 یا HDPE5110 با استفاده از فناوری مجاز Basell Lupotech G ساخته شده است.

اطلاعات تکمیلی

  • تولید کننده: پتروشیمی آریا ساسول
  • بسته‌بندی: 25kg

برای اطلاعات بیشتر با فرایند تولید نایلون و نایلکس و مشکلات آن مطالعه مقالات مرتبط زیر پیشنهاد می‌گردند:

دانلود دیتاشیت