material Description

مواد پلی اتیلن ترفتالات پت 781 (PET) تولید پتروشیمی تند گویان میباشد 

تولید و فروش بطری پت مهم‌ترین و اصلی‌ترین کاربرد این بسپار (PET781) تندگویان محسوب می‌شود.

پلی‌اتیلن ترفتالات PET781 و ویژگی‌های آن

پلی‌تیلن ترفتالات که به آن  PET یا PETE نیز گفته می‌شود. این ماده که به‌عنوان پرکاربردترین بسپار ترموپلاستیک در جهان به شمار می‌رود، در صنعت نساجی کاربرد داشته و با نام تجاری پلی‌استر نیز شناخته می‌شود.

این پلیمر رایج‌ترین نوع رزین پلیمری ترموپلاستیک از خانواده پلی‌استرها است.
ظروف مواد غذایی و مایعات، الیاف لباس، همچنین ترمو فرمینگ برای تولید و در ترکیب با الیاف شیشه برای رزین‌های مهندسی از جمله  کاربردهای پلی‌اتیلن ترفنالات می‌باشد.

آشنایی با این پلیمر پرکاربرد، فرایند تولید و انواع کاربردهای آن مواردی است که در این مقاله بررسی خواهیم کرد. برای آشنایی با این پلیمر پرکاربرد تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.
همان‌طور که در مقدمه گفتیم پلی‌اتیلن ترفتالات PET یا PETE نوعی پلیمر ترموپلاستیک از خانواده پلی‌استرها و با انواع کاربردهای عمومی است.

این ماده در اشکال مختلف مانند الیاف، پارچه، ورق بسته‌بندی و … تولید و تبدیل می‌شود. در واقع PET به‌صورت طبیعی بی‌رنگ، بسیار انعطاف‌پذیر و نیمه کریستالین است و با توجه به فرایند تولید آن می‌تواند به صورت سخت یا نیمه‌سخت تولید شود.
از مهم‌ترین ویژگی‌های این پلیمر می‌توان به خواص شیمیایی، حرارتی و مکانیکی خوب در کنار پایداری ابعادی عالی آن اشاره کرد.

این پایداری ابعادی بالا باعث مقاومت زیاد در برابر ضربه، رطوبت، الکل و حلال‌های شیمیایی در این نوع از پلیمرها شده است. افزودن پرکننده‌هایی همچون کربن نانوتیوب، الیاف شیشه و … به تقویت و بهبود ویژگی‌هایی همچون استحکام، پرداخت نهایی سطح و … در این ماده پلیمری کمک می‌کند.

پلی‌اتیلن ترفتالات گرید بطری پت 781

تولید و فروش بطری پت مهم‌ترین و اصلی‌ترین کاربرد این بسپار (PET781) محسوب می‌شود.

فراوری این پلیمر ترموپلاستیک و تبدیل آن به بطری پت در دو مرحله انجام می‌شود.

در مرحله‌ی اول، پت توسط دستگاه تزریق پلاستیک به یک بطری با سایز کوچکتر از بطری نهایی تبدیل شده و سپس تولید رشته‌های محل درب بطری انجام می‌شود.


محصول به دست آمده پریفورم نام دارد. این ماده کوچک و حمل‌ونقل آن بسیار آسان است. محصول به دست آمده مجددا تا دمای 120 درجه سانتی‌گراد گرم شده و کشیده می‌شود. با دمش این ماده گرم نهایتا بطری پت نهایی تولید می‌گردد.
به فرایند تولید بطری‌های پت فرایند قالب‌گیری بادی کششی می‌گویند. این فرایند باعث می‌شود که پلی‌اتیلن ترفتالات به‌صورت نسبی کریستالیزه شود. کریستالیزه شدن این پلیمر باعث کاهش شفافیت آن شده و همچنین پایداری بطری‌ها و مقاومت آن‌ها را در برابر اکسیژن و کربن‌دی‌اکسید افزایش می‌دهد.

برای تولید بطری‌های پت فرایند تک مرحله‌ای نیز ممکن است انجام شود. در واقع ماده PET به‌صورت مستقیم از مرحله تزریق به دمیدن فرستاده شده و بعد از سرد شدن بطری‌ها، آن‌ها را برای استفاده جهت نگهداری نوشیدنی‌ها به کار می‌برند.

برای اطلاعات تکمیلی به مقاله‌های مرتبط با پت مراجعه کنید.

اطلاعات تکمیلی

تولید کننده: پتروشیمی تند گویان
بسته‌بندی: جامبو بگ

مقاله‌های مرتبط: